Fortsätt till huvudinnehåll

Grillad Entrécote med krämig potatisgratäng och Sherrysky...

Hela våren och sommaren har varit full av aktivitet så denna helgen beslutade vi att bara vara hemma och slappa med god mat och bra film. Två helsköna kvällar och jag har hunnit med massor i hemmet oxå, vilket är skönt. Vi hade två biffar kvar som min man köpte i Mannerstöms Saluhall i veckan så det blev en klassisk rätt ikväll. Köttet var så bra så jag kan verkligen rekommendera alla att åka dit och handla om ni har vägarna förbi Sisjön i Göteborg.

Ingredienser
2 skivor entrécote á 250 g

Låt köttet vila ett par timmar i rumstemperatur.
Salta och peppra köttet innan grillning.
Grilla köttet i grilljärn/häll utan fett i 2 min på varje sida.
Låt vila 15 min.

Potatisgratäng till 4 personer
8-10 potatisar
4 dl grädde
1/2 purjolök
1 solo vitlök
salt
peppar
cheddarost

Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
Blanda grädden med pressad vitlök och smaka av med salt o peppar.
Varva skivad potatis och purjolök i e eldfast form.
Häll över grädden och ställ in i ugnen i 20 minuter.
Ta ut gratängen och strö över riven ost.
Grädda ca 20 min tills den fått fin färg och potatisen är mjuk.
Låt vila 15-30 minuter innan servering.

Sheryysky
smör
1 morot
1 lök
1 solo vitlök
1/2 palsternacka
1 dl sherry
2-3 msk sherryvinäger
2-3 dl vatten
oxfond
några droppar tryffelolja
salt
socker

Hacka grönsakerna och fräs i smör utan att få färg.
Tillsätt sherry och vinäger och reducera till hälften.
Tillsätt vatten och buljong.
Sjud och smaka av med salt, socker, peppar och tryffelolja.
Red såsen med lite mjöl och vatten och sjud 5 min till.

Igår kväll tittade vi på Promethus med Noomi Rapace, så nu kryper vi ner i soffan och kör Alien-Maraton resten av kvällen.
Trevlig helg allihopa!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Linas Gratinerade Räkmacka...

Jag är ju ingen direkt svamp-plockar-människa utan köper hellre svamp men idag blev jag nästan förbannad när jag skulle handla kantareller. Trots att det verkar finnas så gott om svamp i skogen så finns det knappt några i butikerna. Dessutom är de svindyra. Jag höll i ett paket på 150 g idag, knappt rensade dessutom och den lilla sketna asken kostade 50 spänn. Jag la ner dom i korgen och gick till kassan med vände igen. Nähä!! Inte en chans att jag ger 50 spänn för den lilla asken!! Jag brukar inte vara snål när jag handlar men ska man betala så mycket ska det för sjutton vara fina kantareller, vilket det inte var så jag köpte räkor i stället. I min frustration ringde jag min vän Jenny när jag kom hem så vi bestämde att vi ska ut och plocka svamp i helgen, om vi nu hittar några förstås??  Med andra ord blev det inga kantarellmackor ikväll utan det blev varma  mackor med räkstuvning i stället. Ingredienser till 2 personer 2 skivor gott rostbröd 2 ägg 200 g färsk

Sjömansbiff a la Mannerström...

Snön har lagt sig i lilla Växjö och vi har krypit ner under filten i soffan och plöjt igenom en massa bra filmer... bl a Australia. Denna underbara film med Hugh Jackman, som för övrigt är så j*a snygg så man döööör och Nicole Kidman som är en av mina favorit-skådespelerskor. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den så gråter jag alltid floder. Mellan filmerna stack jag och handlade till kvällens middag. Mannen min valde ut Sjömansbiff ur min favorit kokbok "Husmanskost" av Leif Mannerström.  Jag hittade riktigt fin, mörad ryggbiff med kappa i affären. Ojojoj, det doftade underbart av grytan som stod och puttrade i ugnen i en och en halv timma och den smakade lika underbart. Det är inte ofta som jag följer recept slaviskt men detta är den enda bok som jag går punkt och pricka efter receptet och det blir ALLTID perfekt. Konstigt eller?  Nej, förmodligen inte... det är ju  Leif Mannerström vi talar om här :) Ingredienser till 6 personer Tid: 2 timmar 800 g ryggbif

Linas Baconinlindade köttfärslimpa i lergryta...

Idag blev det allt mörkt snabbt men det var skönt med en timma extra sovmorgon. Hade inte en tanke på att det numera är vintertid. Usch och fy men tack och lov är det ingen snö ännu. Helgen har gått fort och det har hänt en massa kul så söndagen blev en riktigt skön slappdag med en massa bra filmer och god husmanskost. Ingredienser till 4 portioner Blötlägg lergrytan i 20 minuter.  Sätt ugnen på 200 grader. 600 g blandfärs 1 gul lök 100 g champinjoner 1 stor vitlöksklyfta 1 dl grädde 1 msk salt 1 msk socker 1 tsk tsk svartpeppar 1 tsk vitpeppar 1 msk ströbröd 1 pkt bacon GARNERING 8 katrinplommon 1gul lök 1 morot Mixa allt utom färsen i matberedaren tills det blir en jämn smet. Rör ner färsen och forma till en fin limpa. Linda in limpan i bacon och garnera med katrinplommon, morot och lök. Sätt på locken och ställ in i ugnen i 1,5 timma. När den är klar, häll av stekskyn i en gryta och ställ in lergrytan i ugnen utan lock i ytterligare 15 min fö