Fortsätt till huvudinnehåll

Flamberad Pepparbiff på Hängmörad Oxfilé från Dansjö Gård...

I veckan köpte min man hängmörad Oxfilé från Dansjö Gård som ligger utanför Växjö. Vi har börjat handla mer och mer kött hos dem, dels för att det är närproducerat men oxå för att de håller en hög kvalité. Jag lagade en av mina bästa paradrätter till fredagskvällen och den här biffen bara smalt i munnen. :-) En del av hemligheten med rätten är såsen och det är min pappa som ligger bakom den, så det är ett recept jag aldrig kommer lämna ut, lite vill man ju ha för sig själv och kunna stoltsera med. :-) Jag själv har aldrig smakat en godare grönpepparsås så ni får helt enkelt fantisera lite om den här rätten. Tyvärr hann jag inte plåta så bra bilder för vi var båda hungriga och maten tog nästan slut och det tyder ju bara på en sak...att det var gott. Tack pappa för att allt du lärt mig! :-)



Ingredienser till 4 portioner
  • 800 g hel oxfilé
  • dijonsenap
  • salt
  • peppar
  • smör
  • whisky
  • Potatisen
  • 800 g delikatesspotatis
  • 1,5 dl vatten
  • 2 msk konc. charlottenlökbuljong
  • smör
  • Primörerna
  • 1 knippe sparris
  • 200 g sockerärtor
  • 1 solo vitlök
  • smör
  • salt
  • Grönppepparsås ( hemligt recept)
Potatisen Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta potatisen och skär i 3 mm tjocka skivor och lägg i en djup ugnfast form. Koka upp vatten och buljong. Häll buljongen över potatisen och fördela ut smörklickar på potatisen. Stek i ugn ca 25 min. Vänd potatisen en gång under tiden. Köttet Det viktiga med kött är att det får vila och bli rumstempererat innan det tillagas. Skär ut 3 cm tjocka biffar av köttet. Salta och peppra. Stek i smör på hög värme, 1 min på varje sida. Pensla på dijonsenap och stek ytterligare 1 min på varje sida. Häll på whisky och flambera tills lågorna slocknat. Lägg upp köttet på en varm form och täck med folie. Låt köttet vila och eftersteka tills det är dags att servera. Primörerna Skölj grönsakerna och skär sparrisen i 3 cm långa bitar. Skär vitlöken i skivor. Sautera/stek allt i smör ca 5 minuter utan att får färg. Smaka av med salt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Linas Gratinerade Räkmacka...

Jag är ju ingen direkt svamp-plockar-människa utan köper hellre svamp men idag blev jag nästan förbannad när jag skulle handla kantareller. Trots att det verkar finnas så gott om svamp i skogen så finns det knappt några i butikerna. Dessutom är de svindyra. Jag höll i ett paket på 150 g idag, knappt rensade dessutom och den lilla sketna asken kostade 50 spänn. Jag la ner dom i korgen och gick till kassan med vände igen. Nähä!! Inte en chans att jag ger 50 spänn för den lilla asken!! Jag brukar inte vara snål när jag handlar men ska man betala så mycket ska det för sjutton vara fina kantareller, vilket det inte var så jag köpte räkor i stället. I min frustration ringde jag min vän Jenny när jag kom hem så vi bestämde att vi ska ut och plocka svamp i helgen, om vi nu hittar några förstås??  Med andra ord blev det inga kantarellmackor ikväll utan det blev varma  mackor med räkstuvning i stället. Ingredienser till 2 personer 2 skivor gott rostbröd 2 ägg 200 g färsk

Sjömansbiff a la Mannerström...

Snön har lagt sig i lilla Växjö och vi har krypit ner under filten i soffan och plöjt igenom en massa bra filmer... bl a Australia. Denna underbara film med Hugh Jackman, som för övrigt är så j*a snygg så man döööör och Nicole Kidman som är en av mina favorit-skådespelerskor. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den så gråter jag alltid floder. Mellan filmerna stack jag och handlade till kvällens middag. Mannen min valde ut Sjömansbiff ur min favorit kokbok "Husmanskost" av Leif Mannerström.  Jag hittade riktigt fin, mörad ryggbiff med kappa i affären. Ojojoj, det doftade underbart av grytan som stod och puttrade i ugnen i en och en halv timma och den smakade lika underbart. Det är inte ofta som jag följer recept slaviskt men detta är den enda bok som jag går punkt och pricka efter receptet och det blir ALLTID perfekt. Konstigt eller?  Nej, förmodligen inte... det är ju  Leif Mannerström vi talar om här :) Ingredienser till 6 personer Tid: 2 timmar 800 g ryggbif

Linas Baconinlindade köttfärslimpa i lergryta...

Idag blev det allt mörkt snabbt men det var skönt med en timma extra sovmorgon. Hade inte en tanke på att det numera är vintertid. Usch och fy men tack och lov är det ingen snö ännu. Helgen har gått fort och det har hänt en massa kul så söndagen blev en riktigt skön slappdag med en massa bra filmer och god husmanskost. Ingredienser till 4 portioner Blötlägg lergrytan i 20 minuter.  Sätt ugnen på 200 grader. 600 g blandfärs 1 gul lök 100 g champinjoner 1 stor vitlöksklyfta 1 dl grädde 1 msk salt 1 msk socker 1 tsk tsk svartpeppar 1 tsk vitpeppar 1 msk ströbröd 1 pkt bacon GARNERING 8 katrinplommon 1gul lök 1 morot Mixa allt utom färsen i matberedaren tills det blir en jämn smet. Rör ner färsen och forma till en fin limpa. Linda in limpan i bacon och garnera med katrinplommon, morot och lök. Sätt på locken och ställ in i ugnen i 1,5 timma. När den är klar, häll av stekskyn i en gryta och ställ in lergrytan i ugnen utan lock i ytterligare 15 min fö