Fortsätt till huvudinnehåll

Sjömansbiff a la Mannerström...

Snön har lagt sig i lilla Växjö och vi har krypit ner under filten i soffan och plöjt igenom en massa bra filmer... bl a Australia. Denna underbara film med Hugh Jackman, som för övrigt är så j*a snygg så man döööör och Nicole Kidman som är en av mina favorit-skådespelerskor. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den så gråter jag alltid floder.

Mellan filmerna stack jag och handlade till kvällens middag. Mannen min valde ut Sjömansbiff ur min favorit kokbok "Husmanskost" av Leif Mannerström. 
Jag hittade riktigt fin, mörad ryggbiff med kappa i affären.
Ojojoj, det doftade underbart av grytan som stod och puttrade i ugnen i en och en halv timma och den smakade lika underbart. Det är inte ofta som jag följer recept slaviskt men detta är den enda bok som jag går punkt och pricka efter receptet och det blir ALLTID perfekt. Konstigt eller? Nej, förmodligen inte...det är ju Leif Mannerström vi talar om här :)
Ingredienser till 6 personer
Tid: 2 timmar

800 g ryggbiff
1 kg potatis
200 g rimmat fläsk
2 stora gula lökar
1 purjolök (det vita)
1 tsk kryddpepppar
1 tsk vitpepparkorn
2 kryddnejlikor
smör till stekning
1/2 msk mjöl
6 lagerblad
5 dl köttbuljong
33 cl ljus öl
salt

Sätt ugnen på 175 grader. Skala potatisen och skär i 1 cm tjocka skivor. Skala och skiva löken fint, ansa och skär purjon i tunna ringar. 
Skiva köttet och fläsket i tunna skivor.
Stöt alla kryddor, förutom lagerblad, i en mortel.
Bryn kött, lök och potatis i smör men var för sig utan att få färg. 

Varva allt i en smord form eller i gjutjärnsgryta. 
Börja och avsluta med potatis. 
Strö kryddor och salt mellan varven.
Pudra över mjölet och lägg i lagerbladen. Häll på öl och buljong. 
Låt puttra under lock i ugnen i ca 1,5 timma.
Efter 1,5 timma i ugn har stärkelserna från potatisen bundit ihop 
såsen som fått fin smak av alla ingredienser. 
Lovely!!
Servera med inlagd gurka, Findus fina småärtor och ett gott knäckebröd.

Söndagkvällen är räddad och nu blir det mer filmtajm :)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Linas Kålbiffar...

Jag älskar kålpudding och kåldolmar men lagar det alldeles för sällan. Lite bökigt är det ju faktiskt att göra dolmar då man ska förvälla kålbladen och vika ihop och få dom att hålla ihop osv. Så varför krångla till det? När jag tog en powerwalk efter jobbet idag kom jag på den genialiska idén att göra kålbiffar på kålbädd i stället. Varför ser man aldrig det i kok-böckerna? Det smakar ju likadant eftersom grunden till färsen är den samma. Jag är av den åsikten att inte ha ris i min färs när jag gör kålpudding då jag tycker det blir torrt utan jag vill ha saftig och god färs och gör den därför likadan som när jag gör vanliga biffar.  Ingredienser till ca 15 biffar 500 g nötfärs 1/2 kålhuvud 1 gul lök 1 ägg 1 dl grädde salt svartpeppar socker Kålbädd Sätt ugnen på 200 grader. Skär 2/3 av kålen i bitar och spara resten till biffarna. Stek kålen i smör några minuter. Tillsätt lite sirap och salt och rör rom. Bred ut kålen i en eldfast form och ...

Linas Baconinlindade köttfärslimpa i lergryta...

Idag blev det allt mörkt snabbt men det var skönt med en timma extra sovmorgon. Hade inte en tanke på att det numera är vintertid. Usch och fy men tack och lov är det ingen snö ännu. Helgen har gått fort och det har hänt en massa kul så söndagen blev en riktigt skön slappdag med en massa bra filmer och god husmanskost. Ingredienser till 4 portioner Blötlägg lergrytan i 20 minuter.  Sätt ugnen på 200 grader. 600 g blandfärs 1 gul lök 100 g champinjoner 1 stor vitlöksklyfta 1 dl grädde 1 msk salt 1 msk socker 1 tsk tsk svartpeppar 1 tsk vitpeppar 1 msk ströbröd 1 pkt bacon GARNERING 8 katrinplommon 1gul lök 1 morot Mixa allt utom färsen i matberedaren tills det blir en jämn smet. Rör ner färsen och forma till en fin limpa. Linda in limpan i bacon och garnera med katrinplommon, morot och lök. Sätt på locken och ställ in i ugnen i 1,5 timma. När den är klar, häll av stekskyn i en gryta och ställ in lergrytan i ugnen utan lock i ytterligare 15 mi...