Fortsätt till huvudinnehåll

Italiensk Fredagsmeny med Bruschetta, Pasta Carbonara och Chokladmousse...och Per Morberg...

Den här veckan gick ju undan den oxå och våren har kommit hörde jag på radio idag. Känns ju helt underbart...som jag har längtat!! Igår satt jag ute i solen på lunchen och fick min första bränna på nosen, soldyrkare som jag är. :)

Mina kära föräldrar kom i veckan och vi har haft flera mysiga kvällar tillsammans.
 I mon fyller jag år och det ska firas med gamla trogna vänner i Stockholm så  ikväll firar jag med min familj. Det var mamma som kom med idén att laga pasta och varför krångla till det så det blev helt enkelt Italienskt tema för hela slanten ikväll....men ack så gott!!!


Meny


*
Antipasti


Bruschetta


Dryck
Per Morberg
Cabernet Sauvignon

*
Primi


Pasta Carbonara


Dryck
Seniorio de los Llanos
Reserva

*
Dolci

Chokladmousse med lime -& passionsfrukt

Dryck
Kaffe

Dolcin kanske inte var helt Italiensk, skulle gjort en panacotta men det blev en mousse i stället. Nästan same same but different! :)

Recept till 4 personer

Bruschetta
4 skivor kneipp (pågen)
2 msk bruschetta torrkrydda från Oil and vinegar
2 msk vatten
2 msk fin olivolja
12 cocktailtomater
färsk basilika till garnering
parmesanost
smör

Skär bort kanterna från brödet. 
Stek på båda sidor i mycket smör.
Lägg på hushållspapper så överflödigt fett sugs upp.
Blanda bruschettakrydda med vatten och olja.
Låt stå och dra till sig tills det tjocknat.
Skär tomaterna i klyftor och skär bort fruktköttet.
Skär tomaterna i små fina bitar.
Häll tomaterna i bruschettablandningen
Lägg en hög tomatröra på brödet och garnera med basilika.
Lägg en hög riven parmesan bredvid.
Server direkt.

Pasta Carbonara
Spagetti av god kvalitet
500g varmrökt sidfläsk
12 medelstora champinjoner
2 gula lökar
4 dl grädde
grov svartpeppar
salt och socker efter smak
smör

Skär lök och champinjoner fint och bryn i smör
Skär och knaperstek fläsket.
Rör ner den stekta löken och svampen.
Tillsätt grädde och svartpeppar.
Låt sjuda ca 20 min tills grädden blivit krämig.
Smaka av med socker och ev socker.
Servera med pasta al dente.

Chokladmousse
100g choklad 70%
2 äggulor
2 dl grädde


Smält chokladen i vattenbad. 
Vispa grädden men inte för hårt.
Rör ner äggen i chokladen och häll sen över grädden.
Blanda tills smeten blivit slät och fin.
Häll upp i glas och toppa med ett lager curd.
Ställ in i kylen minst 1 timma. 
Innan servering toppa med vispad grädde passionsfrukt


Lime/passioncurd
50 g smör
1 dl socker
2 lime
2 passionsfrukter
2 ägg


Smält smör och tillsätt socker. 
Tillsätt rivet limeskal och limesaft samt 1 passionsfrukt. 
Rör till sist ner äggen. 
Låt sjuda ca 20 min under omrörning tills curden tjocknat. 
Sila curden och låt svalna i kylen.


Ha en härlig helg där ute!!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Linas Gratinerade Räkmacka...

Jag är ju ingen direkt svamp-plockar-människa utan köper hellre svamp men idag blev jag nästan förbannad när jag skulle handla kantareller. Trots att det verkar finnas så gott om svamp i skogen så finns det knappt några i butikerna. Dessutom är de svindyra. Jag höll i ett paket på 150 g idag, knappt rensade dessutom och den lilla sketna asken kostade 50 spänn. Jag la ner dom i korgen och gick till kassan med vände igen. Nähä!! Inte en chans att jag ger 50 spänn för den lilla asken!! Jag brukar inte vara snål när jag handlar men ska man betala så mycket ska det för sjutton vara fina kantareller, vilket det inte var så jag köpte räkor i stället. I min frustration ringde jag min vän Jenny när jag kom hem så vi bestämde att vi ska ut och plocka svamp i helgen, om vi nu hittar några förstås??  Med andra ord blev det inga kantarellmackor ikväll utan det blev varma  mackor med räkstuvning i stället. Ingredienser till 2 personer 2 skivor gott rostbröd 2 ägg 200 g färsk

Sjömansbiff a la Mannerström...

Snön har lagt sig i lilla Växjö och vi har krypit ner under filten i soffan och plöjt igenom en massa bra filmer... bl a Australia. Denna underbara film med Hugh Jackman, som för övrigt är så j*a snygg så man döööör och Nicole Kidman som är en av mina favorit-skådespelerskor. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den så gråter jag alltid floder. Mellan filmerna stack jag och handlade till kvällens middag. Mannen min valde ut Sjömansbiff ur min favorit kokbok "Husmanskost" av Leif Mannerström.  Jag hittade riktigt fin, mörad ryggbiff med kappa i affären. Ojojoj, det doftade underbart av grytan som stod och puttrade i ugnen i en och en halv timma och den smakade lika underbart. Det är inte ofta som jag följer recept slaviskt men detta är den enda bok som jag går punkt och pricka efter receptet och det blir ALLTID perfekt. Konstigt eller?  Nej, förmodligen inte... det är ju  Leif Mannerström vi talar om här :) Ingredienser till 6 personer Tid: 2 timmar 800 g ryggbif

Linas Baconinlindade köttfärslimpa i lergryta...

Idag blev det allt mörkt snabbt men det var skönt med en timma extra sovmorgon. Hade inte en tanke på att det numera är vintertid. Usch och fy men tack och lov är det ingen snö ännu. Helgen har gått fort och det har hänt en massa kul så söndagen blev en riktigt skön slappdag med en massa bra filmer och god husmanskost. Ingredienser till 4 portioner Blötlägg lergrytan i 20 minuter.  Sätt ugnen på 200 grader. 600 g blandfärs 1 gul lök 100 g champinjoner 1 stor vitlöksklyfta 1 dl grädde 1 msk salt 1 msk socker 1 tsk tsk svartpeppar 1 tsk vitpeppar 1 msk ströbröd 1 pkt bacon GARNERING 8 katrinplommon 1gul lök 1 morot Mixa allt utom färsen i matberedaren tills det blir en jämn smet. Rör ner färsen och forma till en fin limpa. Linda in limpan i bacon och garnera med katrinplommon, morot och lök. Sätt på locken och ställ in i ugnen i 1,5 timma. När den är klar, häll av stekskyn i en gryta och ställ in lergrytan i ugnen utan lock i ytterligare 15 min fö