Fortsätt till huvudinnehåll

Fish´n Chips med Remouladsås och Pommes Frites...

Denna helgen blir en ren vilohelg efter full aktivitet hela sommaren och våren. Ska bli skönt att bara slappa en hel helg och äta en massa god mat. :-) Mannen har bestämt hela helgens meny och det är jag glad för då det är lite idétorka ibland. Vi började med Fish´n Chips i fredags och jag gjorde allt från grunden. Mina pommes frites började jag förbereda redan i torsdags då de kräver en hel del innan tillagning för att få det perfekta resultatet och de blev verkligen PERFEKTA!!! :-) Så bra att jag inte kommer avslöja receptet. Jag köpte kolja i fiskbilen, vilket gubben rekommenderade när jag sa att jag skulle laga fish´n chips. Den kletade jag in i en god frityrsmet, smaksatt med öl och lime och avslutningsvis rörde jag ihop en jättegod remouladsås. Ojoj, va gott allt blev!! Resten av helgen blir det husmanskost. Just nu står oxbringan på spisen och recept på detta kommer snart. Ha en skön helg alla matglada! :-)
Fishnchips3-1
 Ingredienser till 4 portioner
  • 500 g färsk koljafilé
  • Frityrsmet
  • 2 dl mjöl
  • 1 msk maizena
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl öl
  • saften från 2 st lime
  • salt
  • peppar
  • hackad dill
  • Remoladsås
  • 4 msk Hellmann´s majjonnäs
  • 2 msk creme fraiche
  • 2 dl hackad inlagd gurka
  • 1 riven morot
  • 1 msk hackad kapris
  • hackad dill
  • några stänk worchestire sause
  • curry
  • 1 tsk Alpnaering vitlökskrydda 
  • salt
  • peppar
  • 4 dl olja
  • Tillbehör
  • Pommes frites
  • citron
  • dill
Blanda allt till remouladen och låt stå i kylen medan du lagar fisken. Skär fisken i önskad storlek. Blanda mjöl, maizena och bakpulver i en skål. Blanda öl med limesaft och hackad dill. Smaka av med salt och peppar. Häll ner ölblandningen i mjölet och rör om till en smet. Låt stå i 20 min så den sväller. Vänd fisken i mjöl innan du vänder ner den i frityrsmeten. Det är kladdigt med det ska det vara. Värm upp oljan i en kastrull med höga kanter. Fritera fisken ca 5 min eller tills den fått en fin och krispig yta. Ta upp fisken med en hålslev och lägg den på galler medan du friterar resten. Servera med pommes frites, remouladsås och en citronskiva. Smaskens!!
Fishnchips1-1
Fishnchips2-1

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Linas Gratinerade Räkmacka...

Jag är ju ingen direkt svamp-plockar-människa utan köper hellre svamp men idag blev jag nästan förbannad när jag skulle handla kantareller. Trots att det verkar finnas så gott om svamp i skogen så finns det knappt några i butikerna. Dessutom är de svindyra. Jag höll i ett paket på 150 g idag, knappt rensade dessutom och den lilla sketna asken kostade 50 spänn. Jag la ner dom i korgen och gick till kassan med vände igen. Nähä!! Inte en chans att jag ger 50 spänn för den lilla asken!! Jag brukar inte vara snål när jag handlar men ska man betala så mycket ska det för sjutton vara fina kantareller, vilket det inte var så jag köpte räkor i stället. I min frustration ringde jag min vän Jenny när jag kom hem så vi bestämde att vi ska ut och plocka svamp i helgen, om vi nu hittar några förstås??  Med andra ord blev det inga kantarellmackor ikväll utan det blev varma  mackor med räkstuvning i stället. Ingredienser till 2 personer 2 skivor gott rostbröd 2 ägg 200 g färsk

Sjömansbiff a la Mannerström...

Snön har lagt sig i lilla Växjö och vi har krypit ner under filten i soffan och plöjt igenom en massa bra filmer... bl a Australia. Denna underbara film med Hugh Jackman, som för övrigt är så j*a snygg så man döööör och Nicole Kidman som är en av mina favorit-skådespelerskor. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den så gråter jag alltid floder. Mellan filmerna stack jag och handlade till kvällens middag. Mannen min valde ut Sjömansbiff ur min favorit kokbok "Husmanskost" av Leif Mannerström.  Jag hittade riktigt fin, mörad ryggbiff med kappa i affären. Ojojoj, det doftade underbart av grytan som stod och puttrade i ugnen i en och en halv timma och den smakade lika underbart. Det är inte ofta som jag följer recept slaviskt men detta är den enda bok som jag går punkt och pricka efter receptet och det blir ALLTID perfekt. Konstigt eller?  Nej, förmodligen inte... det är ju  Leif Mannerström vi talar om här :) Ingredienser till 6 personer Tid: 2 timmar 800 g ryggbif

Linas Baconinlindade köttfärslimpa i lergryta...

Idag blev det allt mörkt snabbt men det var skönt med en timma extra sovmorgon. Hade inte en tanke på att det numera är vintertid. Usch och fy men tack och lov är det ingen snö ännu. Helgen har gått fort och det har hänt en massa kul så söndagen blev en riktigt skön slappdag med en massa bra filmer och god husmanskost. Ingredienser till 4 portioner Blötlägg lergrytan i 20 minuter.  Sätt ugnen på 200 grader. 600 g blandfärs 1 gul lök 100 g champinjoner 1 stor vitlöksklyfta 1 dl grädde 1 msk salt 1 msk socker 1 tsk tsk svartpeppar 1 tsk vitpeppar 1 msk ströbröd 1 pkt bacon GARNERING 8 katrinplommon 1gul lök 1 morot Mixa allt utom färsen i matberedaren tills det blir en jämn smet. Rör ner färsen och forma till en fin limpa. Linda in limpan i bacon och garnera med katrinplommon, morot och lök. Sätt på locken och ställ in i ugnen i 1,5 timma. När den är klar, häll av stekskyn i en gryta och ställ in lergrytan i ugnen utan lock i ytterligare 15 min fö