Fortsätt till huvudinnehåll

Grön Risotto med Skaldjur på toppen...

Det är tur att jag inte bor i Italien för då hade jag nog ätit ihjäl mig av allt gott som finns där. Sommaren har bestått av mycket pasta för vår del och idag var jag riktigt sugen på Risotto.

Risotto har jag alltid förknippat med grundskolan men kan väl idag konstatera att det inte var Risotto vi fick, fast det kallades så, efter att ha ätit det i Italien eller på nån restaurang. Jag minns den där torra risröran med grönsaker som vi fick och när man gick ifrån matsalen satt det liksom kvar en smörklump i gommen på mig. Usch, inte gott alls. Jag hoppas dagens ungdomar får en riktig risotto i skolan (vilket jag tvivlar på) eller att dom kallar risröran nåt annat än risotto åtminstone. 


I Italien äter man gärna risotto som en "Primo piatti", en förrätt. Men en ångande risotto klarar sig även på egen hand som huvudrätt. Likt pastan kan en risotto göras med ost, kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Här i Sverige är det först på senare år som restauranger har börjat anamma denna underbara klassiker och det tycker jag är toppen. MER ITALIENSKT...
Två av Italiens viktigaste ord i köket är nog Carnaroli eller Arborio. Det är bara dessa två rissorter som en äkta risotto lagas på. Precis som italiensk pasta så spelar riset en lika stor roll när man gör risotto.

Ikväll blir det alltså Risotto och en grön sådan med lite goda smörstekta pilgrimsmusslor och scampi därtill. 

Risotto grundrecept
Ingredienser till 4 portioner

3 dl Carnaroli eller Arborioris
2 charlottenlökar
ca 1 dl olivolja extra virgine
2 dl torrt vitt vin
2 dl riven parmesan
10 dl varm hönsbuljong
salt och svartpeppar


Koka upp buljongen innan du börjar med risotton.
Ingredienser Pesto
1 kruka basilika
1 kruka persilja
2 vitlökar
1dl riven parmesanost
2 msk pinjenötter
olivolja
salt


Förbered peston innan du börjar med risotton
då den kräver full fokus. Kör alla torra ingredienser
i matberedare. Tillsätt oljan sist. Peston får inte vara
rinnande utan mer som en pasta då den ska tillsättas i risotton.
Fräs löken i olivolja utan att få färg
Tillsätt riset och fräs tills det sugit åt sig oljan
Häll i vinet och låt koka tills det ångat bort.
Tillsätt 3-4 dl av buljongen och sjud lugnt under omrörning.
När riset sugit åt sig buljongen, tillsätt 1 dl i taget
Rör om ofta så det inte bränner fast. 
Strax innan risotton är klar, fräs scampi och pilgrimsmusslor
i mycket smör.
Scampi max 1 min per sida och musslor ca 2 min per sida
beroende på storlek.


Beräkna 3 musslor och 5 scampi per person
När riset känns klart (efter ca 20 min) tillsätt 2 msk olivolja och
 riven parmesan samt peston.
Oljan och osten gör risotton fastare och krämigare.
Rör om väl och servera bums.


Lyriskt gott...

Kommentarer

  1. ett bra recept men du saknar förmågan att kunna skriva det utförligt. Vad är det med alla bilder i bakgrunden som bara irriterar vederbörande.

    SvaraRadera
  2. Hej anonym
    Tack men jag förstår inte vad som inte framgår? Det står kort och tydligt under varje bild hut man gör. Vad menar du med "alla bilder" som stör? Bra att veta så jag kan förbättra sidan :)
    //Lina

    SvaraRadera
  3. Låter jätte gott! Ska jag prova i veckan!

    SvaraRadera
  4. Bra men man ska vara försiktig med scampi efter som odlingarna skitar ned. Sen tycker jag du ska betona ekologiska råvaror som t:ex Saltå Kvarns Arborioris - magiskt gott

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det var jättebra skrivet och bra bilder! SKa prova det ikväll, hoppas att det i alla fall kommer se hälften så gott ut när jag gör det :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Lycka till Emma, hoppas du gillar den, det är svårt att inte göra det!! :))
    Mvh Lina

    SvaraRadera
  7. Följde ditt recept igår. Sagolikt gott!! Tack för ett fantastiskt gott recept! Mvh Josephine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Josefine! Roligt att höra och visst är den ljuvligt god. :-) Mvh Lina

      Radera
  8. Älskar detta receptet. Serverar tillsammans med parmaskinka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotten, ska nog göra den själv nån dag, var längesen nu. Fler av mina recept kan du hitta på min nya blogg www.linaskök.se :-)

      Radera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Linas Gratinerade Räkmacka...

Jag är ju ingen direkt svamp-plockar-människa utan köper hellre svamp men idag blev jag nästan förbannad när jag skulle handla kantareller. Trots att det verkar finnas så gott om svamp i skogen så finns det knappt några i butikerna. Dessutom är de svindyra. Jag höll i ett paket på 150 g idag, knappt rensade dessutom och den lilla sketna asken kostade 50 spänn. Jag la ner dom i korgen och gick till kassan med vände igen. Nähä!! Inte en chans att jag ger 50 spänn för den lilla asken!! Jag brukar inte vara snål när jag handlar men ska man betala så mycket ska det för sjutton vara fina kantareller, vilket det inte var så jag köpte räkor i stället. I min frustration ringde jag min vän Jenny när jag kom hem så vi bestämde att vi ska ut och plocka svamp i helgen, om vi nu hittar några förstås??  Med andra ord blev det inga kantarellmackor ikväll utan det blev varma  mackor med räkstuvning i stället. Ingredienser till 2 personer 2 skivor gott rostbröd 2 ägg 200 g färsk

Sjömansbiff a la Mannerström...

Snön har lagt sig i lilla Växjö och vi har krypit ner under filten i soffan och plöjt igenom en massa bra filmer... bl a Australia. Denna underbara film med Hugh Jackman, som för övrigt är så j*a snygg så man döööör och Nicole Kidman som är en av mina favorit-skådespelerskor. Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser den så gråter jag alltid floder. Mellan filmerna stack jag och handlade till kvällens middag. Mannen min valde ut Sjömansbiff ur min favorit kokbok "Husmanskost" av Leif Mannerström.  Jag hittade riktigt fin, mörad ryggbiff med kappa i affären. Ojojoj, det doftade underbart av grytan som stod och puttrade i ugnen i en och en halv timma och den smakade lika underbart. Det är inte ofta som jag följer recept slaviskt men detta är den enda bok som jag går punkt och pricka efter receptet och det blir ALLTID perfekt. Konstigt eller?  Nej, förmodligen inte... det är ju  Leif Mannerström vi talar om här :) Ingredienser till 6 personer Tid: 2 timmar 800 g ryggbif

Linas Baconinlindade köttfärslimpa i lergryta...

Idag blev det allt mörkt snabbt men det var skönt med en timma extra sovmorgon. Hade inte en tanke på att det numera är vintertid. Usch och fy men tack och lov är det ingen snö ännu. Helgen har gått fort och det har hänt en massa kul så söndagen blev en riktigt skön slappdag med en massa bra filmer och god husmanskost. Ingredienser till 4 portioner Blötlägg lergrytan i 20 minuter.  Sätt ugnen på 200 grader. 600 g blandfärs 1 gul lök 100 g champinjoner 1 stor vitlöksklyfta 1 dl grädde 1 msk salt 1 msk socker 1 tsk tsk svartpeppar 1 tsk vitpeppar 1 msk ströbröd 1 pkt bacon GARNERING 8 katrinplommon 1gul lök 1 morot Mixa allt utom färsen i matberedaren tills det blir en jämn smet. Rör ner färsen och forma till en fin limpa. Linda in limpan i bacon och garnera med katrinplommon, morot och lök. Sätt på locken och ställ in i ugnen i 1,5 timma. När den är klar, häll av stekskyn i en gryta och ställ in lergrytan i ugnen utan lock i ytterligare 15 min fö